5B UNIVERSITY OF
«¥ CAMBRIDGE

P MA

Politics and Media 1in Africa

PiMA Working Paper Series #3

Background Paper: Politics and Interactive Media in Zambia

Neo Simutanyi Centre for Policy Dialogue, Zambia

Alastair Fraser Centre of Governance and Human Rights, University of Cambridge

Nalukui Milapo Institute of Economic and Social Research, University of Zambia




Project partners

CEER i

CENTRE OF GOVERNANCE
AND HUMAN RIGHTS

Research jointly supported by the ESRC and DFID

University of Nairobi University of Zambia



PiMA Working Papers

The PIMA Working Papers are a series of peer-reviewed working papers that present findings and
insights from Centre of Governance and Human Rights' (CGHR) Politics and Interactive Media in
Africa (PIMA) research project (2012-14).

The project, jointly funded by the ESRC and DFID (ES/J018945/1), focuses on expressions of
‘public opinion’in broadcast media via new information and communication technologies
(ICT) such as mobile phones in Kenya and Zambia. PIMA examines the political implications
of such interactions in the two African countries, with a view to drawing conclusions of wider
significance to practitioners and policymakers.

Series Editors: Sharath Srinivasan, Stephanie Diepeveen

Publisher: Centre of Governance and Human Rights, University of Cambridge

Contact:

E: cghr@polis.cam.ac.uk
T (+44) (0)1223 767 257
Wi cghr.polis.cam.ac.uk

University of Cambridge
Centre of Governance and Human Rights

3 PiMA Working Paper #3


mailto:cghr@polis.cam.ac.uk
http://www.cghr.polis.cam.ac.uk

Introduction

This background paper provides an overview of the history and context of interactive media and public opinion in Zambia. It is
prepared as part of Politics and Interactive Media in Africa (PIMA) - a collaborative study involving the University of Cambridge,
University of Nairobi and University of Zambia. The main objectives of the PIMA project are: (a) to explore the extent to which media
interactivity is widening (and deepening) political participation in Africa; (b) to investigate how public opinion is collected and
represented by African media and for what (and whose) purposes; and (c) to establish the extent to which public opinion expressed
via interactive media affects accountability mechanisms and policy-makers'behaviour. The primary purpose of this background
paper is to provide a political and policy context to the Zambian case study, and introduce the history and context of interactive
media in Zambia. The paper is organised into four sections. The first section provides a brief history to the evolution of broadcast
media in Zambia. The second section outlines the legal and policy context of broadcasting in Zambia. The third section discusses
the state of interactive media in Zambia and its attendant challenges. The fourth section examines the state of public opinion
formation through media platforms.

Broadcasting in Zambia

Broadcast media in Zambia can be traced back to the period just before the Second World War. According to Mytton (1983), before
the Second World War, radio broadcasting was exclusively accessed by Europeans from stations in Johannesburg, Salisbury and
Nairobi, initially intended for the benefit of European settlers in urban areas. It was then used during the Second World War for wider
educational and administrative purposes.

Broadcasting began in Northern Rhodesia through an experiment using low power transmitters at Broken Hill (now Kabwe). The
plan initially was to restrict the ability of Africans to access a variety of stations and to limit Africans'radio receiver sets to only be
able to tune in to one or two stations. This was “not only to save batteries but that it would stop the Africans from listening to other
radio stations that were broadcasting anti-British propaganda and this was clearly not in the interest of the Empire” (Frankel, quoted
in Kasoma, 1986, p.47). After lengthy experimentation and government procrastination, the first government broadcasting station
opened in Lusaka on 18 September 1940. The station was expected to bring the colonial government closer to the people. Its main
purposes at the time were to refute rumours that were spreading during the Second World War and to transmit positive messages
about the Allies’ progress in the War. The station broadcast mostly to urban areas, particularly Copperbelt towns. In 1945 a new radio
station was opened in Lusaka, to be focused on ‘African’ broadcasting, with a counterpart in Salisbury (now Harare) focusing on
‘European’broadcasting.

In 1950 the government established the Central African Broadcasting Station (CABS), renamed the Central African Broadcasting
Service in 1958, and later the Federal Broadcasting Corporation of Rhodesia and Nyasaland (FBCRN). CABS continued to operate
as an ‘African’station, despite a transfer in control to Salisbury (present-day Harare). In 1963, upon dissolution of the Federation

of Rhodesia and Nyasaland, Northern Rhodesia established the Northern Rhodesia Broadcasting Corporation (NRBC), which

was reconstituted as Zambia Broadcasting Corporation (ZBC) in 1964 upon Zambia's independence. In 1966 ZBC was changed

to Zambia Broadcasting Services (ZBS). At the time of independence, ZBS had three channels: Home Service (local/vernacular
languages), General Service (English) and an External Service (which was used by liberation movements’). In 1988, ZBS was turned
into a state corporation, or statutory body, Zambia National Broadcasting Corporation (ZNBC), to enable it to generate its own
revenue rather than depend on government subsidies (Kasoma, 1990). Television broadcasting began in 1961 in Kitwe by a UK-
based privately owned international company, Lonhro. The Zambian government bought the station in 1964, incorporating it into
the Zambia Broadcasting Corporation, later renamed ZBS and then ZNBC. Television services tended to cover mainly urban areas of
Lusaka and line of rail, including the industrialised Copperbelt towns.

Throughout this period, broadcasting (both radio and television) remained under tight government control. No private radio or
television operator was allowed until the liberalisation of the airwaves in 1991. Freedom of the print press was generally stifled
(Moore, 1991). Still, within the context of government control over broadcast media, stations established to deepen state control
could produce contradictory political outcomes. For example, in relation to Northern Rhodesia, Robert Heinze has argued that the

1 Tanzania was at the fore in helping to promote nationalist movements through external services to southern Africa. In 1968 Radio Tanzania created its External Service, with
broadcasts by various liberation movements, including the ANC, SWAPO, ZANU and ZAPU (Mosia et al., 1994).

University of Cambridge
Centre of Governance and Human Rights
PiMA Working Paper #3 4



CABS "was driven by the colonial administration's need for information control, but it developed into a source of information and
education for colonial subjects as well as a mediator of social change and, finally, an intellectual forum of Zambia's decolonisation”
(Heinze, 2012, p.1). Harri Englund has suggested that this is the case with state broadcasting in contemporary Malawi (Englund,
2011). In Zambia in 1991, the opposition Movement for Multiparty Democracy (MMD) successfully sued ZNBC in the Zambian High
Court for lack of impartiality and failing to broadcast paid-for MMD election material. It won the case and subsequently the election.

Legal and policy framework

In 1991 the new MMD Government, within a wider agenda of dismantling the one party state, liberalised the airwaves. The
liberalisation of the airwaves came about with the enactment of the new Constitution of Zambia, which provided protection for the
rights and freedoms of the individual and for the freedom of expression (see Part Ill, Constitution of Zambia, as amended in 1996),
as well as the enactment of the ZNBC (Licensing and Regulations) Act of 1991, the Telecommunications Act of 1994 and the Radio
Communications Act of 1994. Radio Phoenix, operating in the capital Lusaka, was registered in 1994 as the first private commercial
radio station in Zambia (Muzyamba, 2009). Several other stations followed, sponsored by religious organisations, private companies
and community groups or non-governmental organisations (NGOs). By the end of 2012 there were more than 60 registered radio
stations and nine television stations in Zambia, including the national broadcaster, ZNBC.

Radio is by far the most widespread broadcast medium in the country. According to a 2009 survey by the Africa Governance
Monitoring and Advocacy Project (Africamap), 87 per cent of households own at least one radio set (94 per cent in urban, 84 per
centin rural areas) and 45 per cent own a television set (83 per cent urban, 24 per cent rural). Radio broadcasting has also grown
substantially since 2008 (OSISA, 2010). For example, the number of radio stations grew from 37 in 2008 to approximately 60 at the
beginning of 2013. The country’s radio stations now include the three state-owned stations, ZNBC1, 2 and 4; 22 commercial stations;
18 community stations; 15 religious stations, most of which are Catholic owned or sponsored; and three educational stations,
including UNZA Radio from the University of Zambia, Parliament Radio and Hone FM from the Evelyn Hone College.

The majority of radio stations are located in urban areas, particularly in Lusaka (OSISA, 2010). While radio broadcasting is widespread,
most people outside the cities are only able to receive ZNBC and one local or community radio stations. There is at least one local
or community radio station in each of Zambia’s ten provinces, but many have only limited coverage, usually broadcasting within a
particular district. Additionally, coverage of community radio stations remains limited by license conditions, which restrict them to
an 80 - 150km radius. Some new regional commercial stations have wider coverage such as Sky FM in Southern Province, Breeze
FM in Eastern Province and Radio Phoenix in Lusaka. However, still, few radio stations are well-resourced, and most are beset with
technical problems that interfere with transmission and reception. Often transmitters are too weak to cover the whole country,
transmissions are poor and face constant interruptions due to erratic power supply, and there is a lack of qualified staff. Even ZNBC
struggles to ensure strong signal reception across all rural areas. While the national broadcaster had regional repeater transmitter
stations in each province, reaching 80 per cent of territory, and installed additional antennae in October 2008, signal reception has
continued to be poor in the evenings in some areas. The ownership of the microwave link infrastructure linking transmitter stations
to the capital was also transferred from a parastatal Zambia Telecommunications Company Ltd (ZAMTEL) to Lap Green Networks
(OSISA, 2010).

Alongside growth in radio broadcasting, Zambia has seen growth in the number of television stations in the past five years from
seven to nine. Television stations in operation at the time of writing include the state-owned ZNBC TV, Copperbelt Television
(CB-TV), Central Broadcasting Company (CBC), Mobi TV, Muvi TV, North-West TV, Chipata TV, Trinity Broadcast Network (TBN) and
pay-television Multichoice (DSTV). Muvi TV, broadcasting nationally since December 2009, provides material from CNN. It has also
provided material from the German international service Deutsche Welle, as well as popular Zambian, Philippino and Latin American
dramas. Mobi TV is owned by Mobitel Zambia Ltd. Unlike Muvi TV, it is restricted to a radius of 150km around Lusaka, operating
through a direct-to-home satellite service and free to-air digital terrestrial broadcasts. Its programming includes a mix of news
bulletins, dramas, local talk shows and political analysis. Among the other stations, Trinity Broadcasting Network (TBN) features
American tele-evangelists, and CB-TV, owned by an advertising firm, offers mainly Zambian dramas. CBC TV includes programming
in seven Zambian languages in addition to its main broadcasts in English, but with content predominantly related to business. Its
coverage reaches Mazabuka, Mumbwa, Chisamba and Chongwe districts around Lusaka. Those in Lusaka also have access to My TV,
a satellite service offering 19 channels including Nigerian films and BBC programmes for approximately US$16 per month (OSISA
2010, p45).

University of Cambridge
Centre of Governance and Human Rights
PiMA Working Paper #3

w



While ZNBC radio and television have the most extensive coverage across the country, Zambians have shown some interest in
private broadcasters. In Lusaka, for example, a 2008 audience survey found that Muvi TV to be more popular than the national
broadcaster, ZNBC, especially among the lower income groups. Pay-television Multichoice (DSTV) was also found to have a
substantial subscription base among middle- and high-income groups (CPD, 2010).

The growth of private media in Zambia has been seen by some to constitute a key component of an emerging Zambian

‘civil society’ Private media, including The Post newspaper and Radio Phoenix, have been argued to play a major role in the
successful campaign to defeat President Chiluba’s bid for a third Presidential term in 2001, and in critiquing the corruption of all
administrations. With such claims, private broadcasters have found themselves in a tense relationship with the authorities, facing
pressure on licenses to operate and their commercial interests.

There are still a number of obstacles to media freedom in general and the participation of citizens in broadcast media in particular in
Zambia. The main obstacle to media freedom has been the policy environment, which continues to be characterised by some laws
that restrict media freedom. While the Constitution of Zambia provides for freedom of expression, including the right to receive,
impart and communicate information, the Penal Code, the Official Secrets Act and the Printed Publications Act have all been used
to limit access to information, freedom of expression and even media freedom. Laws of defamation and libel have been deployed
as means to harass media organisations that make critical reports of those in power. Citizens are prohibited from accessing state
information that has been classified as confidential, secret or top secret. These restrictions to media freedom are notwithstanding
the fact that Zambia is a signatory to international agreements that guarantee access to information, media freedom and freedom
of expression. For example, Zambia is signatory to the African Charter on Human and Peoples'Rights (1981), the Windhoek
Declaration (1991), and the SADC Protocol on Culture, Information and Sport (2000).

Generally the media in Zambia operates without specific laws to promote media freedom, although the Constitution, Independent
Broadcasting Authority Act (2002), and Information and Communications Technology Act (2009) provide a general framework for
broadcasters (Limpitlaw, 2012). A Freedom of Information Bill, tabled in Parliament in 2002, was withdrawn by the government in
November of that year without media consultation. Further, the Zambia National Broadcasting Corporation (ZNBC) Amendment
Acts of 2002 and 2010, while passed, are yet to be implemented as the board is yet to be appointed. Recently, the government
appointed a Director-General for the Independent Broadcasting Authority (IBA) in the absence of a board of directors. Such
developments could suggest that freedom from political interference is a challenge facing broadcasting to be free of political
interference by the government. The potential for greater government involvement in the media sector appears further
strengthened through powers accorded to the Minister of Information and Broadcasting Services. The ZNBC Act and the IBA Act
enable the Minister of Information and Broadcasting Services to appoint the boards of these organisations, and also allocate the
Minister with the power to issue broadcasting licenses. Such powers have been challenged in court, based on the argument that
they undermine the independence of ZNBC as a public broadcaster and IBA as an independent regulatory board of radio and
television stations in the country.

Critics have drawn attention to political interference in the operations of the ZNBC specifically, skewing its broadcasting to favour
ruling party sources. Such control affects citizens'ability to access credible news and engage in critical debates through the state
broadcaster. For example, during the 2011 elections campaigns, the ZNBC ran a defamatory programme personally critiquing the
opposition candidate after the evening news. Discussion programmes on ZNBC discouraged audience participation through live
phone-in and only took text messages from members of the public.

Private radio and television organisations perceived to be critical of government have also suffered from legal and extra-legal
harassment. In 2000 the government withdrew Radio Phoenix’s broadcast license, arguing that the license had expired. There have
been some suspicions about an ulterior motive for this action. One interpretation was that this was done as a reaction to the airing
of the talk show, Let the People Talk. This programme featured individuals who were critical of the government. The station was re-
opened following the renewal of the license, as well as public protests by civil society organisations and external donors.

In another instance, in 2011 Radio Lyambai, a local station in western Zambia, was closed and equipment confiscated by security
forces after broadcasting an advertisement for a banned secessionist meeting. When the station re-opened, one month prior to the
2011 presidential and general elections, it lacked proper equipment, was restricted to only text-in messages as opposed to phone-
in, and was banned from transmitting live news bulletins. Radio Lyambai’s transmission coverage was also reduced to a 20km radius

University of Cambridge
Centre of Governance and Human Rights
PiMA Working Paper #3 6



around Mongu town; previously it reached Kalabo and Senanga districts. After it began rebroadcasting, the government issued a
warning in April 2012 that coverage of secessionist activities was treasonous (Freedom House, 2013).

Other radio stations have also received threats of closure from government officials in relation to what listeners have said on air.

For example, in 2009 the Minister of Information and Broadcasting threatened closure of the station due to a listener's comments
criticizing President Banda and King Mswati Il of Swaziland (SACCORD, 2010). Government oversight, as well as intimidation

by supporters of the ruling party, towards critical journalists has continued to occur. In July 2011, journalists from Muvi TV were
attacked and beaten while on an assignment (Lusaka Times, 2011a). In other instances, guests of particular shows have been beaten
up following a show or threatened with violence at the studio. United Party for National Development (UPND) president Hakaindea
Hichilema once survived a potential lynching, while current President Michael Sata was attacked while appearing on a live talk-show
on Icengelo in 2001 (Panapress, 2001; Adamu, 2014; Saluseki & Chaponda, 2014).

When the MMD lost power in 2011, the new Patriotic Front (PF) government promised further liberalisation of the media. ZNBC

was promised greater editorial freedom and there was discussion of privatising state-owned newspapers. Several private radio and
television operators were provided with expanded licenses, with perceptions these were rewards'for providing space for opposition
voices during the election campaign. At this time, both Radio Phoenix and Muvi TV expanded their operations with the aim to
become the first national private broadcasters.

In the early years of PF rule, liberalisation of the media appears to have been challenged, for example, illustrated by the decision to
revoke Q-FM's and Radio Phoenix’s nationwide coverage licenses (Adamu, 2013). In 2011 President Michael Sata ordered Attorney
General Mumbaa Malila to investigate how online publications (e.g. Zambian Watchdog, Tumfweko, Zambia Online and Zambia
Reports) could be regulated (Lusaka Times, 2011b). In June 2013, three journalists linked to Zambian Watchdog were arrested and
detained for possessing articles critical of the government. They were later freed on bail. In July 2013, the government blocked
Zambian readers’access to Zambian Watchdog and Zambia Reports. A number of arrests and detentions of opposition politicians
(particularly party leaders) have been made following interactive radio shows on which they have been accused of ‘insulting the
President’ (Lusaka Times, 2013; Freedom House, 2014).

Still, despite these incidents of repression and harassment, the overall atmosphere in Zambia cannot be described as ‘unfree’
Callers to interactive shows are largely free to say what they want, and news media, private radio and TV stations continue to be
critical of the government. Still, particularly since the 2008 elections, Zambian politics and society appear to have become more
nakedly partisan. The high stakes of competitive electoral politics have been reflected in the practices and regulation of the media.
The Post, a major private newspaper in Zambia, campaigned strongly against corruption by the MMD government and for the PF
Government. Also, since the PF government was elected, equally partisan ‘news’ websites and new opposition-sponsored tabloid
newspapers have emerged. Journalistic standards in these new sources are relatively low and the daily news agenda appears to be
marked by factionalism, rumours and partisan scandal-mongering.

State of new media in Zambia

Information technologies, such as mobile phones and the Internet, can be used with radio and television broadcasts to enable
audience members to contribute ideas and opinions on the public broadcast. In contrast to Kenya and other African countries,
such as South Africa and Nigeria, Zambia has a relatively low level of mobile phone access. However, the uptake of mobile phones
has still been considerable. For example, the number of mobile phone subscribers in Zambia increased from 98,853 in 2000

t0 10,395,801 in 2013 (ITU, 2014). The number of fixed line subscribers has fluctuated; for example, there were 83,326 fixed line
subscribers in 2000, dropping to 82,542 in 2012, and then rising to 115,762 in 2013 (ITU, 2014). Mobile phone technology has
revolutionised audience engagement with the media, as people can use their mobile phones to access broadcast media through
phone-in and text-in, as well as access radio. Increasingly, access to ‘smart’ phone handsets and 3G signals, including phones with
some free Internet access, for example through Facebook applications, provides new opportunities for participation.

While access to mobile phones has been increasing, Zambia continues to have one of the lowest levels of Internet connectivity

on the African continent at 0.79 internet users per 100 inhabitants in 2013 (ZICTA, 2015). Table 1 below compares the number of
Internet subscribers with mobile phone and fixed line subscribers in Zambia between 2000 and 2013. When taking into account
mobile Internet, there were 2,196,117 mobile Internet users in Zambia as of December 2012. This subscriber base of mobile Internet

University of Cambridge
Centre of Governance and Human Rights
7 PiMA Working Paper #3



is a result of the widespread use of mobile phone. However, while reliable information is still scarce, survey results seem to suggest
that there are more urban users of mobile phones and Internet than rural users. Further, men as opposed to women are more likely
to own a mobile phone (MISA, 2012).

High uptake of mobile phones is not without challenges. Some survey results suggest mobile phones users face difficulties tied to
lack of phone credit, poor reception or connectivity, and lack of power to charge mobile phone batteries. The use of the Internet on
the phone is rare, partly because few mobile subscribers can afford the more expensive phones with this feature (MISA, 2012).

Table 1: Number of mobile, fixed phone and Internet subscribers in Zambia, 2000-2013

Year No. of mobile telephone No. of fixed telephone No. of fixed (wired)- Percentage of individuals
subscriptions subscriptions broadband subscriptions using the Internet

2000 98,853 83,326 21 0.19
2001 121,200 85,662 31 023
2002 139,092 87,674 48 048
2003 241,000 88,426 91 0.98
2004 464,354 91,719 250 2.01
2005 949,559 94,665 250 2.85
2006 1,663,328 93,427 2,339 4.16
2007 2,639,026 91,789 4,000 4.87
2008 3,539,003 90,600 5,703 5.55
2009 4,406,682 90,341 10,702 6.31
2010 5,446,991 118,388 10,267 10.00
2011 8,164,553 85,727 15,902 11.50
2012 10,524,676 82,542 14,794 13.47
2013 10,395,801 115,762 10,850 1540

Source: ITU, 2014

Broadcast media, interactivity and public opinion

Broadcast media can play an important role in shaping and representing public opinion. For example, through the selection of
topics and guests for talk shows, the media (both radio and television) contributes to public opinion formation. It is this role in
influencing and shaping public opinion that some argue enables the media to play an important role in deepening democracy, by
providing public exposure to a breadth of actors and perspectives, opportunities for citizens to express themselves on topical issues,
and a platform to opinion-makers to articulate different viewpoints (Bratton et al,, 2005).

In addition to growth in the number of radio and television stations in the last decade and half, Zambia has also seen an increase

in audience members’ participation in radio content through calling and texting in to discussion programmes (Willems, 2013,
p.225). Most Zambian radio and television stations, whether state-owned, private or community-based, provide platforms for public
debate, typically between an invited studio guest and members of the audience. The most well known of these programmes

is Radio Phoenix’s Let the People Talk. The programme hosts prominent personalities who take questions and comments from
members of the public who call in. Apart from Radio Phoenix’s Let the People Talk, several other stations host interactive, discussion-
based programmes. These programmes often have a similar format: the first half of the show is dedicated to an interview with a
prominent guest, and the second half involving calls and texts from the audience. Interactive shows in Zambia include Hot Seat
(Hot FM), The Assignment (Muvi-TV), Face the Media (Phoenix), Face to Face (Radio Icengelo), Monday Night Live (Q-FM), Public’s
Last Say (Sky FM) and Government Forum (ZNBC Radio 2), among others. However, the extent to which people in Zambia are

University of Cambridge
Centre of Governance and Human Rights

PiMA Working Paper #3 8



embracing new technologies, such as mobile phones, to interact with the broadcast media remains largely unexplored. Additionally,
little is known of the wider political impact of these interaction between a studio host, a studio guest and audience members who
phone-in or text-in to the radio or TV station. Discussion programmes on topical issues frequently have provided news content for
other radio stations and newspapers, and are seen as set piece ‘political moments'in the weekly news cycle.

In some instances, radio and TV stations have solicited ‘public opinion’by conducting opinion polls, formulating a question for the
audience and inviting call, text or email/Facebook responses. This occurred, for example, during the 2011 elections in which a Radio
Phoenix show posed a question of the day and then requested audience members'text-in responses. Later, a studio host would
announce the results. Hot FM has continued to pose a topical question to the public and asks for responses through binary yes/no
text messages.

More generally, there are few public opinion polls in Zambia. There have been some allegations of poor polling practices by the
media (e.g. Lusaka Times, 2015). Public opinion polls are held usually during elections and are often discredited by political parties
as lacking credibility if they indicate another party or candidate is favourable to voters. Journalists also lack the training to properly
report results of opinion polls in a manner that educate the public.

Discussion

Interactive media has emerged as a site of struggle over the nature and limits of political debate in Zambia, potentially playing
multiple and important roles in the representation of public opinion and exercise of political accountability. Public participation

in phone-in and text-in shows, as well as the popularity of such shows with listeners, indicates some interest by the audience in
participating in public broadcast and could be seen as an expression of voice. Whose voice is heard and represented remains open
to research. Participation in media broadcasts does not necessarily mean that all sections of the population are able to express
themselves and hold leaders to account. Broadcast platforms themselves must been examined as restricted spaces shaped by the
political contexts in which they are premiered and regulated. For example, media owners, radio hosts and guests may have forms of
influence over what topics are discussed, who appears as an in-studio guest and the extent to which those calling-in or texting-in
can freely express themselves. What occurs behind the scenes in editorial rooms can influence the manufacturing of public opinion
and the extent to which citizens can participate in holding leaders to account. Within the context of the varied and contested media
landscape in Zambia, the PIMA project hopes to examine the extent to which interactive media provide opportunities to citizens to
participate in governance, especially to express themselves and hold their leaders to account.

University of Cambridge
Centre of Governance and Human Rights
9 PiMA Working Paper #3



References

Adamu, P. (2013),'MISA Zambia Deplores Phoenix, Qfm National Licence Situation. Zambia Reports, 29 October 2013. http://
zambiareports.com/2013/10/29/misa-zambia-deplores-phoenix-gfm-national-licence-situation/ (accessed 24 April 2015).

Adamu, P. (2014),'Video: Hichilema Escapes from PF Thugs at Ndola Radio. Zambia Reports, 12 April 2014. http://zambiareports.
com/2014/04/12/video-hichilema-escapes-pf-thugs-ndola-radio/ (accessed 24 April 2015).

Bratton, M., Mattes, R. and Gyimah-Boadi, E. (2005), Public Opinion, Democracy and Market Reform. Cambridge: Cambridge University
Press.

Centre for Policy Dialogue (CPD) (2010),'Survey results on a Zambian opinion poll, August 2010" Lusaka: CPD.

Englund, H. (2011), Human Rights and African Airwaves: Mediating Equality on the Chichewa Radio. Bloomington, Indiana: Indiana
University Press.

Freedom House (2013), ‘Freedom of the Press 2013 — Zambia, 9 August 2013. www.refworld.org/docid/5208a20f23.html (accessed 7
May 2014).

Freedom House (2014), Zambia — Freedom in the World 2014" https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2014/zambia#.
VRKIapOsWV8 (accessed 24 April 2015).

Heinze, R. (2012), “Men Between": The Role of Broadcasters in Decolonising Zambia’ Paper prepared for the Conference “Narratives of
Nationhood’, 11-13 September 2012, Lusaka.

International Telecommunication Union (ITU) (2014), The World Telecommunication/ICT Indicators Database. www.itu.int/en/ITU-D/
Statistics/Pages/stat/defaultaspx (accessed 1 January 2015).

Kasoma, F.P. (1990), Communication Policies in Zambia. Tampere: Julkesuck Publications, University of Tampere.
Kasoma, F.P. (1986), The Press in Zambia. Lusaka: Multimedia Publications.

Limpitlaw, J. (2012), Media Law Handbook for Southern Africa Volume 1. Johannesburg, South Africa: Konrad-Adenauer-Stiftung
Regional Media Programme.

Lusaka Times (2011a), MMD cadres severely beat MUVI TV journalists, Lusaka Times, 18 July 2011. www.lusakatimes.com/2011/07/18/
mmd-cadres-severely-beat-muvi-tv-journalists/ (accessed 24 April 2015.

Lusaka Times (2011b), ‘Sata directs new Attorney-General to establish the legality of online papers and disolves [sic] ZNBS board'.
Lusaka Times, 12 November 201 1. www.lusakatimes.com/2011/11/12/sata-directs-attorneygeneral-establish-legality-online-papers-
disolves-znbs-board/ (accessed 24 April 2015).

Lusaka Times (2013), ‘Police warn and caution Nevers Mumba for defaming President Sata’ Lusaka Times, 23 September 2013. www.
lusakatimes.com/2013/09/23/police-warn-and-caution-nevers-mumba-for-defaming-president-sata/ (accessed 24 April 2015).

Lusaka Times (2015), 'PF describes MUVI TV opinion poll as bogus and meant to boost UPND stock;, Lusaka Times, 8 January 2015.
www.lusakatimes.com/2015/01/08/pf-describes-muvi-tv-opinion-poll-bogus-meant-boost-upnd-stock/ (accessed 24 April 2015).

Media Institute for Southern Africa (MISA) (2012), Media Barometer Zambia 2012. Windhoek: MISA.
Moore, R.C. (1991), The Political Reality of Freedom of the Press in Zambia. Lanham, MD: University Press of America.

Mosia, L., Riddle, C,, & Zaffiro, J. (1994), From Revolutionary to Regime Radio: Three Decades of Nationalist Broadcasting in Southern
Africa. Africa Media Review 8(1): 1-24.

Muzyamba, F. (2009), Country report on Community/local media in Zambia. North South Intensive Course: Community Media and
New Technology — where next? http://sockom.helsinki.fi/fcommedia/Muzyamba%20The%20Experience%200f%20Community%20
media%20in%20Zambia.pdf (accessed 1 January 2015).

University of Cambridge
Centre of Governance and Human Rights
PiMA Working Paper #3 10


http://zambiareports.com/2013/10/29/misa-zambia-deplores-phoenix-qfm-national-licence-situation/
http://zambiareports.com/2013/10/29/misa-zambia-deplores-phoenix-qfm-national-licence-situation/
http://zambiareports.com/2014/04/12/video-hichilema-escapes-pf-thugs-ndola-radio/
http://zambiareports.com/2014/04/12/video-hichilema-escapes-pf-thugs-ndola-radio/
http://www.refworld.org/docid/5208a20f23.html
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2014/zambia#.VRKlapOsWV8
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2014/zambia#.VRKlapOsWV8
http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx
http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx
http://www.lusakatimes.com/2011/07/18/mmd-cadres-severely-beat-muvi-tv-journalists/
http://www.lusakatimes.com/2011/07/18/mmd-cadres-severely-beat-muvi-tv-journalists/
http://www.lusakatimes.com/2011/11/12/sata-directs-attorneygeneral-establish-legality-online-papers-disolves-znbs-board/
http://www.lusakatimes.com/2011/11/12/sata-directs-attorneygeneral-establish-legality-online-papers-disolves-znbs-board/
http://www.lusakatimes.com/2013/09/23/police-warn-and-caution-nevers-mumba-for-defaming-president-sata/
http://www.lusakatimes.com/2013/09/23/police-warn-and-caution-nevers-mumba-for-defaming-president-sata/
http://www.lusakatimes.com/2015/01/08/pf-describes-muvi-tv-opinion-poll-bogus-meant-boost-upnd-stock/
http://sockom.helsinki.fi/commedia/Muzyamba The Experience of Community media in Zambia.pdf
http://sockom.helsinki.fi/commedia/Muzyamba The Experience of Community media in Zambia.pdf

Mytton, G. (1983), Mass Communication in Africa. London: Edward Arnold.

Open Society Initiative Southern Africa (OSISA) (2010), Public Broadcasting in Africa Series, Zambia: A survey by the Africa Governance
Monitoring and Advocacy Project. Open Society Initiative Southern Africa and Open Society Institute Media Program.

Panapress (2001), ‘Party condemns harassment of Zambian opposition leader, Sata, 12 November 2001. www.panapress.com/Party-
condemns-harassment-of-Zambian-opposition-leader,-Sata--13-449260-18-lang2-index.html (accessed 24 April 2015).

Saluseki, B. & Chaponda, A. (2014), Police save HH from PF attack| The Post Zambia, 14 April 2014. www.postzambia.com/print.
php?id=77 (accessed 24 April 2015).

The Southern African Centre for Constructive Resolution of Disputes (SACCORD) (April, 2010), SACCORD Human Rights Report 2009:
Freedoms of Association, Expression and Assembly in Zambia. Lusaka: SACCORD. http://saccord.org/wp-content/uploads/2014/08/
SACCORD-HUMAN-RIGHTS-REPORT-2009.pdf (accessed 24 April 2015).

Willems, W. (2013), Participation — In what? Radio, convergence and the corporate logic of audience input through new media in
Zambia. Telematics and Informatics 30: 223-231.

Zambia Information and Communications Technology Authority (ZICTA) (2015),ICT Indicators. www.zicta.zm/index.
php?option=com_content&view=article&id=58:ict-indicators&ltemid=56 (accessed 5 May 2015).

University of Cambridge
Centre of Governance and Human Rights
11 PiMA Working Paper #3


http://www.panapress.com/Party-condemns-harassment-of-Zambian-opposition-leader,-Sata--13-449260-18-lang2-index.html
http://www.panapress.com/Party-condemns-harassment-of-Zambian-opposition-leader,-Sata--13-449260-18-lang2-index.html
http://www.postzambia.com/print.php?id=77
http://www.postzambia.com/print.php?id=77
http://saccord.org/wp-content/uploads/2014/08/SACCORD-HUMAN-RIGHTS-REPORT-2009.pdf
http://saccord.org/wp-content/uploads/2014/08/SACCORD-HUMAN-RIGHTS-REPORT-2009.pdf
http://www.zicta.zm/index.php?option=com_content&view=article&id=58:ict-indicators&Itemid=56
http://www.zicta.zm/index.php?option=com_content&view=article&id=58:ict-indicators&Itemid=56

Annex

Major registered radio and television stations in Zambia by ownership, December 2012

Name of station Ownership Town/Region

Radio Phoenix Private/commercial Lusaka

Radio Icengelo Religious/Roman Catholic Lusaka/Copperbelt
Q-FM Private/commercial Lusaka

Breeze FM Private/commercial Chipata/Eastern
Zambezi FM Private/commercial Livingstone/Southern
Sky FM Private/commercial Lusaka

Hot FM Private/commercial Lusaka

Radio Lyambai Community Lusaka

Radio Maria (Zambia)

Religious/Roman Catholic

Chipata/Eastern

Radio Chikaya

Religious/Roman Catholic

Lundazi/Eastern

Mpika FM Community Mpika/Muchinga
Solwezi Community Radio Community Solwezi/North-Western
Mkushi Community Radio Community Mkushi/Central

Flava FM Private/commercial Kitwe/Copperbelt

Yar FM Private/commercial Kitwe/Copperbelt
Unza Radio Community /Teaching Lusaka

Isoka Community Radio Community Isoka/Muchinga

Hone FM Community/Teaching Lusaka

Choice FM Private/commercial Lusaka

Power FM Private/commercial Lusaka

Radio Chongwe Community Chongwe/Lusaka
Oblate Radio Liseli Religious/Roman Catholic Mongu/Western
Yatsani Radio Religious/Roman Catholic Lusaka

Radio Mano Private/commercial Kasama/Northern
Komboni FM Private/commercial Lusaka

Millenium Radio Private/commercial Lusaka

Radio Mphangwe Community Katete/Eastern

Radio Pasme Private/commercial Petauke/Eastern
Comet FM Private/Commercial ?

Kasempa Radio Community Kasempa/North Western

Sun FM Private/commercial ?

Kariba FM Private/commercial Siavonga/Southern
Radio Christian Voice (Zambia) Religious/ecumenical Lusaka

Radio Maranathan Religious/SDA Kabwe/Central

Radio Feel Free

Private/commercial

Chipata/Eastern

University of Cambridge

Centre of Governance and Human Rights

PiMA Working Paper #3

N




Name of station Ownership Town/Region
Macha Community Radio Community Choma/Southern
Chikuni Radio Religious/UCZ Monze/Southern
Mungu FM Private/commercial Mongu/Western
Rock FM Private/commercial ?

Roots FM Private/commercial ?

KNC FM Private/commercial Kabwe/Central
ZNBC Radio 1 Government-owned Lusaka

ZNBC Radio 2 Government-owned Lusaka

ZNBC Radio 4 Government-owned Lusaka

Muvi Television Private/commercial Lusaka

Mobi Television Private/commercial Lusaka

CBC Television Private/commercial Lusaka
Copperbelt Television Network Private/commercial Ndola/Copperbelt
Trinity Broadcasting Network (TBN) Religious/ecumenical Lusaka
Multichoice (DStv) Zambia Private/commercial Lusaka

Chipata Television

Private/commercial

Chipata/Eastern

North-Western Television

Private/commercial

Solwezi/North-Western

ZNBC Television 1

Government-owned

Lusaka

ZNBCTV2

Government owned

Lusaka

w

University of Cambridge
Centre of Governance and Human Rights

PiMA Working Paper #3



PiMA Working Papers

The Centre of Governance and Human Rights (CGHR), launched in late 2009, draws together experts, practitioners and policymakers
from the University of Cambridge and far beyond to think critically and innovatively about pressing governance and human rights
issues throughout the world, with a special focus on Africa. The Centre aims to be a world-class interdisciplinary hub for fresh thinking,
collaborative research and improving practice.

Series Editors: Sharath Srinivasan and Stephanie Diepeveen
Publisher: Centre of Governance and Human Rights, University of Cambridge
Contact: cghr@polis.cam.ac.uk, (+44) (0)1223 767 257

For further information please see the CGHR website:
www.cghr.polis.cam.ac.uk/research_themes/pdtm/pima

Citation: Simutanyi, N,, Fraser, A. & Milapo, N. (April 2015), Background Paper: Politics and Interactive Media in Zambia, PiMA Working Paper #3,
Cambridge: University of Cambridge Centre of Governance and Human Rights.

© Centre of Governance and Human Rights, 2015
You are free:
to copy, distribute, display, and perform the work
to make derivative works

oo0ele

BY NC ND

Under the following conditions:

Attribution — You must give the original author credit.

Non-Commercial — You may not use this work for commercial purposes.

Share Alike — If you alter, transform, or build upon this work, you may distribute the resulting work only under a licence identical to this one.

Please see full details of this license here: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/uk

Centre of Governance and Human Rights
POLIS - 7 West Road - Cambridge - CB3 9DT - United Kingdom
www.cghr.polis.cam.ac.uk

University of Cambridge
Centre of Governance and Human Rights
PiMA Working Paper #3 14


mailto:cghr@polis.cam.ac.uk
http://www.cghr.polis.cam.ac.uk/research_themes/pdtm/pima
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/uk/

Simutanyi, N. et al, Politics and Interactive Media in Zambia, April 2015

University of Cambridge
Centre of Governance and Human Rights
PiMA Working Paper #3






